Praha 5. listopadu 2009 - Během prvních devíti měsíců roku 2009 dosáhla společnost T-Mobile Czech Republic uspokojivých výsledků i přes zpomalení celé české ekonomiky a navázala tak na trend z předchozích měsíců. Operátorovi se podařilo posílit svou pozici v počtu klientů, zaregistroval i další nárůst u klíčových finančních ukazatelů. Počet zákazníků, kteří ke konci září 2009 využívali služeb poskytovaných společností T-Mobile, dosáhl téměř 5,5 milionu, což v porovnání se stejným obdobím předchozího roku představuje nárůst o 1,2 %. Celkové tržby za prvních devět měsíců roku činí 23,9 miliardy Kč, z nichž osm miliard Kč připadá na 3. čtvrtletí 2009. Hodnota EBITDA se v porovnání se stejným obdobím předchozího roku zvýšila o 3,2 % na bezmála 12,6 miliardy Kč, přičemž EBITDA marže činila 52,6 %. Ukazatel ARPU (průměrná měsíční útrata na zákazníka) dosáhl ve 3. čtvrtletí 2009 hodnoty 471 Kč, za období prvních devíti měsíců tohoto roku to bylo 472 Kč.
"S výsledky dosaženými za prvních devět měsíců roku 2009 jsme spokojeni. Skutečnost, že se nám podařilo dosáhnout růstu u klíčových ukazatelů výkonnosti i v obtížné ekonomické situaci, je důkazem silné motivace a stabilních hospodářských výsledků," říká Roland Mahler, generální ředitel společnosti T-Mobile Czech Republic.
V letošním roce společnost představila řadu inovativních služeb a produktů, např. mobilní reklamu, internetové připojení DSL bez nutnosti platit paušál za pevnou linku, bezplatné stahování hudby v rámci tarifu BAV SE nebo přístroje iPhone 3GS a CPA Halo. T-Mobile rovněž zahájil významné technologické a strategické projekty - 2G modernizaci či výstavbu optické a 3G sítě. V září se T-Mobile stal druhým největším poskytovatelem internetového připojení DSL v České republice díky akvizici maloobchodní části společnosti České Radiokomunikace.
Finanční výsledky
Společnost T-Mobile Czech Republic vykázala za první tři čtvrtletí roku 2009 tržby v celkové výši 23,9 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o 3,7 %. Tržby ze služeb dosáhly 23 miliard Kč. Hodnota EBITDA (zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací) činila 12,6 miliardy Kč, což znamená nárůst o 3,2% v porovnání se stejným obdobím předchozího roku, přičemž marže EBITDA dosáhla 52,6 %.
Finanční výsledky byly pozitivně ovlivněny zvýšením efektivity společnosti a urovnáním sporu o propojení se společností TO2 (kladný dopad na EBITDA ve výši 950 milionů Kč a na tržby ARPU ve výši cca 500 milionů Kč). Hodnota ukazatele ARPU (průměrná měsíční útrata na zákazníka) ke konci září 2009 meziročně poklesla o 6,2 % na 472 Kč. To bylo ovlivněno uvedením tarifů nové generace, přechodem uživatelů na předplacené služby a regulačními opatřeními, ačkoliv se zvýšil podíl tarifních klientů na celkové zákaznické základně. V období prvních devíti měsíců tohoto roku tvořil podíl nehlasových služeb na tržbách ARPU 22 %.
Zákazníci
Celkový počet meziročně vzrostl o 1,2 % na 5,46 milionu, což potvrzuje vedoucí pozici společnosti T-Mobile Czech Republic v počtu aktivních SIM karet. Tohoto výsledku se podařilo dosáhnout zejména díky segmentu tarifních zákazníků, jejichž počet dosáhl téměř 2,63 milionu, což představuje meziroční nárůst o 6,6 %. Uživatelé paušálních programů tak nyní tvoří více než 48 % z celkového počtu zákazníků. Během prvních devíti měsíců dosahoval průměrný měsíční churn (tj. počet zákazníků, kteří se rozhodli přestat využívat služeb určitého operátora) stabilní hodnoty 1,3 %.
V roce 2009 se operátor zaměřuje na nabídku výhodných služeb a tarifů, které uživatelům pomáhají optimalizovat výdaje na telekomunikační služby. Příkladem jsou nové paušální programy Firma určené pro malé a střední podniky, které nabízejí jeden kreditní tarif pro celou firmu, a nová verze tarifního zvýhodnění Rodina, jehož uživatelé mohou komunikovat zdarma ve skupině až pěti lidí prostřednictvím volání, SMS a MMS za ještě nižší měsíční paušál. T-Mobile začal rovněž jako první nabízet tarif, který zahrnuje bezplatné stahování hudby.
(Další informace o výše uvedených nabídkách najdete na www.t-press.cz.)
'000 | Q3/09 | Q3/08 | Změna (%) |
Q1-3/09 |
Q1-3/08 |
Změna (%) |
Počet zákazníků | 5 458 | 5 392 | 1,2 | 5 458 | 5 392 | 1,2 |
- Tarifní zákazníci | 2 630 | 2 467 | 6,6 | 2 630 | 2 467 | 6,6 |
- Twist zákazníci | 2 828 | 2 925 | -3,3 | 2 828 | 2 925 | -3,3 |
Noví zákazníci | 25 | 79 | -68,4 | 36 | 120 | -70,0 |
- Tarifní zákazníci | 32 | 95 | -66,4 | 131 | 239 | -45,2 |
- Twist zákazníci | -6 | -16 | 62,5 | -95 | -119 | -20,2 |
Průměrný měsíční churn | 1,3 % | 1,2 % | 0,1 %p | 1,3 % | 1,3 % | 0,0 %p |
- Tarifní zákazníci | 0,5 % | 0,2 % | 0,3 %p | 0,5 % | 0,4 % | 0,1 %p |
Kč | Q3/09 | Q3/08 | Změna (%) | Q1-3/09 | Q1-3/08 | Změna (%) |
Tržby celkem (mil.) | 8 009 | 8 605 | -6,9 | 23 887 | 24 810 | -3,7 |
Tržby ARPU (mil.) | 7 691 | 8 334 | -7,7 | 23 008 | 24 019 | -4,2 |
EBITDA (mil.) | 4 218 | 4 225 | -0,2 | 12 570 | 12 186 | 3,2 |
EBITDA marže (celk. tržby) | 52,7 % | 49,1 % | 3,6 %p | 52,6 % | 49,1 % | 3,5 %p |
EBITDA marže (tržby ARPU) | 54,8 % | 50,7 % | 4,1 %p | 54,6 % | 50,7 % | 3,9 %p |
ARPU | 471 | 519 | -9,2 | 472 | 503 | -6,2 |
- Tarifní zákazníci | 779 | 877 | -11,2 | 780 | 868 | -10,1 |
- Twist zákazníci | 186 | 223 | -16,6 | 194 | 216 | -10,2 |
Podíl nehl.služeb na ARPU | 23 % | 22 % | 1 %p | 22 % | 21 % | 1 %p |
T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.
Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.
Kontakt na tiskové oddělení: press@t-press.cz