Tržby z mobilních služeb se vrátily k růstu
Investice do technologií dosáhly téměř 5 miliard Kč
Síť LTE pokryla 96 % populace České republiky
Spuštěno inovativní řešení Chytré auto
V roce 2016 se T-Mobile Czech Republic soustředil na další rozšiřování a zkvalitňování své sítě nejrychlejšího mobilního internetu a rozvoj nabídky služeb pro rezidentní i firemní zákazníky s důrazem na inovace. Operátor dosáhl dobrých výsledků. Tržby z mobilních služeb činily 18,3 miliardy Kč, a potvrdily tak růst po letech poklesu. Ukazatel EBITDA se meziročně zvýšil o 0,6 % na 11 miliard Kč. Spotřeba služeb na zákazníka rovněž vzrostla, nejvíce v oblasti dat.
„V centru naší pozornosti byly v roce 2016 především dvě oblasti – rozvoj mobilního internetu a upevňování pozice silného a stabilního partnera na poli ICT,“ říká Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekomu, a doplňuje: „Podnikáme v investičně náročném prostředí, ale i tak považujeme za samozřejmost podporovat neziskové organizace, rozvoj komunit nebo sportovní a kulturní události. Ať už jde o nové technické nápady, ojedinělé umělecké, podnikatelské či neziskové projekty, chceme být u toho.“
Technologie a inovace: investováno téměř 5 miliard Kč
Síť LTE ke konci roku 2016 pokrývala 96 % populace České republiky, o 14 procentních bodů více v meziročním srovnání. Počet vysílačů s technologií LTE-Advanced, která umožňuje dosáhnout ještě vyšších datových rychlostí, byl v roce 2016 zpětinásoben. Roli předního inovátora mezi operátory v ČR potvrdila společnost spuštěním unikátního řešení Chytré auto či uvedením a významnou podporou mobilní hry Sea Hero, jež s využitím Big dat zásadně zrychluje výzkum Alzheimerovy nemoci. V neposlední řadě T-Mobile provozuje s partnerskou společností SimpleCell Networks IoT síť SIGFOX, která ke konci roku pokrývala téměř 90 % populace ČR. Investice do technologií a služeb dosáhly téměř 5 miliard korun
CSR a sponzoringové aktivity
Do podpory CSR a sponzoringu společnost vloni investovala přibližně 91 milionů korun. Operátor podporuje drobné začínající podnikatele projektem T-Mobile Rozjezdy či uděluje granty neziskovým organizacím, jež také zdarma vzdělává v celoročním programu Akademie. U příležitosti 20 let operátor inicioval vydání čtenářsky úspěšné knihy 2036 s podtitulem „Tomáš Sedláček a hosté: jak budeme žít za dvacet let“ a ve spolupráci s Národním technickým muzeem uspořádal výstavu „Člověk a telefon“ zachycující, jak se díky telekomunikačním technologiím změnil život člověka během posledních několika desítek let. T-Mobile je také hrdým partnerem Českého olympijského výboru a podpořil několik velkých kulturních událostí (Bernsteinova Mše, Kryštof kempy, Rock for People).
Zákazníci, využívání služeb
K poslednímu prosincovému dni využívalo mobilní služby T-Mobile přes 6 milionů zákazníků, z čehož bylo 3,7 milionu zákazníků tarifních a 2,4 milionu mělo předplacenou kartu. Průměrný měsíční churn (podíl zákazníků, kteří přestali využívat služby operátora) byl 1,4 %. V roce 2016 zákazníci T-Mobile v mobilní síti v průměru protelefonovali 157 minut měsíčně, o 1,3 % více oproti předchozímu roku. Zatímco spotřeba volání a SMS se téměř nezměnila, objem přenesených dat vzrostl meziročně o 82 % a přesáhl 32 100 terabytů.
V tisících | Q1–Q4/2015 | Q1–Q4/2016 | Meziroční změna |
Počet zákazníků – mobilní služby | 6 019 | 6 049 | 0,5 % |
Tarifní zákazníci | 3 597 | 3 687 | 2,5 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | 2 422 | 2 362 | -2,5 % |
Noví zákazníci | 18 | 30 | 66,7% |
Tarifní zákazníci | 97 | 90 | -7,2 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | -78 | -60 | n/a |
Průměrný měsíční churn – mobilní služby | 1,5 % | 1,4 % | -0,1 p. b. |
Tarifní zákazníci | 0,6 % | 0,5 % | -0,1 p. b. |
Finanční ukazatele
Celkové tržby za mobilní a pevné služby dosáhly téměř 26,5 miliardy Kč, z toho tržby z mobilních služeb přesáhly 18,3 miliardy. Průměrná měsíční útrata na zákazníka (ARPU) v mobilních službách odpovídala 254 Kč, což je téměř stejně jako v předchozím roce. Rostoucí spotřeba datových služeb se odrazila v podílu nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb: tento ukazatel vzrostl o tři procentní body na 48 %.
T-Mobile Czech Republic zaměstnával k 31. 12. 2016 téměř 3 400 lidí. Společnost v loňském roce odvedla do státního rozpočtu České republiky na daních 3,8 miliardy Kč (DPH, daň z příjmu právnických osob, silniční daň a daň z nemovitostí).
V Kč | Q1–Q4/2015 | Q1–Q4/2016 | Meziroční změna |
Celkové tržby (mil.) | 27 076 | 26 472 | -2,2 % |
Tržby ze služeb (mil.) – mobilní služby | 18 179 | 18 337 | 0,9 % |
EBITDA (mil.) – integrované služby | 10 969 | 11 033 | 0,6 % |
EBITDA marže (EBITDA/celkové tržby) | 40,5 % | 41,7 % | 1,2 p. b. |
ARPU - mobilní služby | 253 | 254 | 0,4 % |
Tarifní zákazníci |
363 |
359 | -1,1 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | 94 | 94 | 0,0 % |
Podíl nehlasových služeb na ARPU - mobilní služby |
45 % |
48 % |
3 p. b. |
Další informace o aktivitách T-Mobile v roce 2016 k dispozici zde.
T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.
Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.
Kontakt na tiskové oddělení: press@t-press.cz