Zhruba 2,8 milionu ekonomických subjektů bylo podle dat ČSÚ registrováno na konci loňského roku v České republice. Odečtením neaktivních podnikatelů na základě dat České správy sociálního zabezpečení však vychází jiné údaje: V ČR ve skutečnosti aktivně podniká pouze něco přes jeden milion fyzických osob a 300 tisíc obchodních společností. Údaje Eurostatu ukazují, že podíl malých firem do 50 zaměstnanců na české ekonomice je podprůměrný. Podle posledních dat, která jsou k dispozici, vytvářely v roce 2013 pouze 34 % přidané hodnoty ekonomiky, což byl pátý nejhorší výsledek v EU. Navíc počet firem do čtyř zaměstnanců klesal.
„Malé firmy jsou páteří každé ekonomiky. Zajišťují zhruba polovinu pracovních míst a hrají důležitou roli v místních komunitách. Vytváří se kolem nich sociální život a ekonomické vztahy s dalšími ekonomickými subjekty v regionu,“ říká Tomáš Ryšavý, ředitel pro strategii T-Mobile. Začínající podnikatele proto dlouhodobě podporuje program T-Mobile Rozjezdy, jehož sedmý ročník dnes společnost spouští.
Za uplynulých šest let prošlo programem několik tisíc začínajících podnikatelů z nejrůznějších oborů. Mezi zhruba 350 celostátními i regionálními vítězi jsou úspěšní majitelé a majitelky cukráren, kaváren, školek a fotoateliérů, pekaři, výrobci kosmetiky, oděvů, obuvi a doplňků nebo vývojáři aplikací a softwaru. Na podporu rozjezdu program drobným podnikatelům nabízí bezplatné semináře, konzultace a soutěž. V ní může celostátní vítěz získat finance, služby a poradenství v hodnotě zhruba 600 000 Kč. Přihlášky do T-Mobile Rozjezdů lze podávat do 19. března a všechny informace jsou k dispozici na www.rozjezdy.cz.
Podnikání v regionech
T-Mobile Rozjezdy letos nově přinesou ve spolupráci s týmem datových novinářů Samizdat pohled na ekonomický vývoj v jednotlivých krajích a interaktivní mapu podnikatelských příležitostí. „Při zjištění, ve kterých regionech se podnikatelům daří, jsme vzali v úvahu počet obyvatel a odečetli jsme firmy a živnostníky, kteří jsou neaktivní,“ vysvětluje Petr Kočí z týmu Samizdat.
V Praze tak například připadá jeden aktivní ekonomický subjekt na čtyři obyvatele, zatímco na posledním místě je Ústecký kraj s dvaapůlkrát nižší podnikatelskou aktivitou. Průměr ČR se pohybuje zhruba uprostřed – tedy 7,33 obyvatel na jeden ekonomicky aktivní subjekt.
T-Mobile ve spolupráci s týmem Samizdat zpracuje na základě veřejně dostupných dat detailní analýzu podnikatelských aktivit nejen v krajích, ale i v obcích. Kromě počtu ekonomických subjektů na počet obyvatel přinese informace, kde se nejvíc daří vybraným oborům, a kde jsou naopak různé druhy podnikání nejméně zastoupené. Začínající podnikatelé tedy budou schopni poznat, kde se jim mohou otevírat nové příležitosti. Analýza bude zveřejněna v průběhu prvního čtvrtletí tohoto roku a její součástí se stane interaktivní mapa, dostupná on-line pro každého zájemce.
Kraj | Registrované ekonomické subjekty | Aktivní ekonomické subjekty | Počet obyvatel | Počet obyvatel na jeden aktivní ekonomický subjekt |
---|---|---|---|---|
Ústecký | 173 878 | 81 375 | 822 850 | 10,11 |
Moravskoslezský | 250 213 | 125 607 | 1 213 311 |
9,66 |
Olomoucký | 139 097 | 70 244 | 634 720 |
9,04 |
Karlovarský | 75 921 | 34 240 | 297 804 |
8,70 |
Pardubický | 117 554 | 61 481 | 516 149 |
8,39 |
Vysočina | 110 643 | 61 186 | 509 475 |
8,33 |
Plzeňský | 143 478 | 71 022 | 576 635 |
8,12 |
Zlínský | 140 175 | 72 470 | 584 676 |
8,07 |
Liberecký | 116 006 | 54 639 | 439 639 |
8,05 |
Královéhradecký | 136 566 | 72 380 | 551 421 |
7,62 |
Jihočeský | 162 106 | 84 133 | 637 834 |
7,58 |
Středočeský | 324 902 | 175 449 | 1 326 857 |
7,56 |
Jihomoravský | 304 729 | 161 202 | 1 175 023 |
7,30 |
Praha | 573 682 | 314 378 | 1 267 449 |
4,03 |
Celkem ČR | 2 768 953 | 1 439 806 | 10 553 843 | 7,33 |
dat: ČSÚ, výpočet Samizdat
O T-Mobile Rozjezdy
T-Mobile Rozjezdy jsou programem na podporu začínajících podnikatelů. Nabízejí bezplatné regionální semináře v oblastech týkajících se začátku podnikání, druhou částí projektu je soutěž o nejlepší realizaci podnikatelského nápadu. Během ledna až března se mohou ti, kteří ještě nepodnikají, nebo jsou k podnikání registrováni méně než 12 měsíců, přihlásit do soutěže na www.rozjezdy.cz. V každém kraji mohou vyhrát tři vítězové, kteří získají finanční odměnu, podporu expertů na různé aspekty podnikání, balíčky telekomunikačních a bankovních služeb a věcné ceny, které pomohou s rozjezdem podnikání. Na hlavního, celostátního, vítěze ceny poroty pak čekají ceny za zhruba 600 tisíc korun. Kromě toho může veřejnost rozhodnout o vítězi ceny veřejnosti prostřednictvím on-line hlasování. Bezplatné regionální semináře se konají v dubnu a květnu.
Letos se koná již sedmý ročník T-Mobile Rozjezdů. Jeho hlavním partnerem je Česká spořitelna a partnery Agentura Najisto a Samsung. Odbornými partnery jsou Lovebrand, MADE BY VACULIK a Proboston a regionálními BEA campus Olomouc, Dům Techniky Pardubice, Fakulta sociálně ekonomická UJEP, Inovační centrum Ústeckého kraje, Jihočeský vědeckotechnický park, Kulturní centrum Cooltour, Moravská vysoká škola Olomouc; Regionální hospodářská komora Plzeňského kraje a VIDA! science centrum.
T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.
Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.
Kontakt na tiskové oddělení: press@t-press.cz