Celkové tržby vyšší o 12,5 %
Zaměření na rychlá data se odrazilo v nárůstu datového provozu o téměř 70 %
Stabilní zákaznická báze s převahou tarifních zákazníků
V roce 2015 se T-Mobile Czech Republic plně soustředil na monetizaci mobilních dat a rozvoj potenciálu v segmentu firemních zákazníků, který společnost získala akvizicemi GTS a T-Systems. Operátor pokračoval v rychlém rozšiřování sítě LTE, jež ke konci roku pokrývala 82 % populace a 80 % území ČR, a uvedl řadu inovací včetně Voice over LTE, Voice over Wi-Fi, speciální sítě pro „internet věcí“ či řešení pro handicapované (navigace pro nevidomé, speciální služby pro nedoslýchavé na prodejnách). T-Mobile také posílil svou pozici technologického leadera: otestoval či implementoval ve své síti řadu technologických novinek, které přispívají zejména ke zvýšení její kapacity a přenosových rychlostí (4x4 MIMO, Single RAN, agregace tří pásem LTE-A, test 5G SIC technologie).
Výsledky T-Mobile za rok 2015 potvrzují, že strategie integrovaného operátora je správná: ve srovnání s rokem 2014 celkové tržby vzrostly o 12,5 procenta, zákaznická báze zůstává stabilní, přičemž počet mobilních zákazníků dosahuje 6 milionů. Vývoj v mobilním sektoru nejviditelněji ovlivňují dva dlouhodobé trendy: strmý růst datové spotřeby a pokles průměrné měsíční útraty na zákazníka.
„Rok 2015 byl rokem vývoje a změny. Dokončili jsme proces integrace a zaměřili se na dvě klíčové priority: nabízet nejspolehlivější mobilní služby se zvláštním důrazem na rychlá data a přesvědčit B2B zákazníky o tom, že jsme schopni vyhovět všem jejich komunikačním potřebám,” říká Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile Czech Republic.
Od 1. ledna 2016 Milan Vašina působí také v roli generálního ředitele Slovak Telekomu; obě pozice bude zastávat současně.
Zákazníci, využívání služeb
K poslednímu prosincovému dni využívalo mobilní služby T-Mobile 6 milionů zákazníků, z čehož bylo 3,6 milionu zákazníků tarifních a 2,4 milionu volilo předplacenou kartu. Průměrný měsíční churn (podíl zákazníků, kteří přestali využívat služby operátora) byl 1,5 %. Počet pevných linek dosáhl 154 000.
V roce 2015 zákazníci T-Mobile v mobilní síti v průměru protelefonovali 155 minut měsíčně, tedy o 2,6 % více oproti předchozímu roku. Spotřeba rostla ve všech oblastech; nejvíce pak data: objem přenesených dat vzrostl meziročně o téměř 70 % a přesáhl 17 600 terabytů.
V tisících | Q1–Q4 2014 | Q1–Q4 2015 | Meziroční změna |
Počet zákazníků – mobilní služby | 6 000 | 6 019 | 0,3 % |
Tarifní zákazníci | 3 500 | 3 597 | 2,8 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | 2 500 | 2 422 | -3,1 % |
Noví zákazníci | 169 | 18 | -89,3 % |
Tarifní zákazníci | 171 | 97 | -43,3 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | -2 | -78 | n/a |
Průměrný měsíční churn – mobilní služby | 1,3 % | 1,5 % | 0,2 p. b. |
Tarifní zákazníci | 0,5 % | 0,6 % | 0,1 p. b. |
Finanční ukazatele
Telekomunikační trh ovlivňují dva hlavní trendy: ceny služeb kontinuálně klesají, zatímco spotřeba roste. I přesto se T-Mobile podařilo dosáhnout uspokojivých finančních výsledků. Celkové tržby za mobilní a pevné služby přesáhly 27 miliard Kč, přičemž tržby z mobilních služeb činily téměř 18,2 miliardy. Průměrná měsíční útrata na zákazníka (ARPU) v mobilních službách klesla na 253 Kč, což je o 3,8 % měně než v předchozím roce. Rostoucí spotřeba datových služeb se odrazila v podílu nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb: tento ukazatel vzrostl o 7 procentních bodů na novou rekordní úroveň 45 %.
V Kč | Q1–Q4 2014 | Q1–Q4 2015 | Meziroční změna |
---|---|---|---|
Celkové tržby (mil.) | 24 072 | 27 076 | 12,5 % |
Tržby ze služeb (mil.) – mobilní služby | 18 883 | 18 179 | -3,7 % |
EBITDA (mil.) – integrované služby | 10 035 | 10 969 | 9,3 % |
EBITDA marže (EBITDA/celkové tržby) | 41,7 % | 40,5 % | -1,2 p. b. |
ARPU - mobilní služby | 263 | 253 | -3,8 % |
Tarifní zákazníci | 382 | 363 | -5,0 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | 98 | 94 | -4,1 % |
Podíl nehlasových služeb na ARPU - mobilní služby |
38 % |
45 % |
7 p. b. |
Více informací o dění v T-Mobile v roce 2015 k dispozici zde.
T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.
Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.
Kontakt na tiskové oddělení: press@t-press.cz