Praha 7. září 2004 - T-Mobile připravil změny v podmínkách služby m-platba, které podstatným způsobem rozšiřují možnosti tohoto platebního nástroje. T-Mobile m-platba umožňuje nakupovat různé zboží a služby u obchodníků na Internetu a WAPu, nově až do výše 700,- Kč za jednu transakci. V současné době je možno takto platit u 12 společností, nejúspěšnějším obchodním partnerem je společnost ANNONCE, k.s., kde měsíčně prostřednictvím mobilního telefonu za inzerát zaplatí několik stovek uživatelů. Nejvíce partnerů je z oblasti poskytovatelů tzv. adult contentu, dalšími partnery jsou pak firmy provozující internetové encyklopedie či herní servery.
Mobilní platba má řadu výhod, z nichž největší je rozšířenost platebního "prostředku". Mobilní telefon má denně k dispozici přes 90% Čechů, což zdaleka neplatí o platebních kartách. Mezi další výhody této platební metody patří snadnost použití, jednoduchost, rychlost a odpovídající míra zabezpečení. "Zatím sice není možné vyrazit do města pouze s telefonem, protože mobilní platby lze uplatnit pouze na vybraných místech. Lze však očekávat, obchodníci jejich význam docení a výčet možností se bude postupně zvyšovat," říká marketingový ředitel T-Mobile Jiří Dvorjančanský a dodává: "Je totiž poměrně jednoduché m-platby přijímat a obchodníkovi tato další platební možnost přináší další zisk."
Vedle zvýšení limitu jednorázové platby přichází T-Mobile také s krokem snižujícím bariéry právě partnerům z řad obchodníků - zavedením motivačního systému známého z oboru platebních karet. Jeho principem je motivovat obchodníka k co největšímu prodeji nastavením klouzavé odměny (marže) podle realizovaného objemu transakcí za dané období. M-platba se tak pro partnera stává ještě výhodnější a je pravděpodobné, že v ní najde zalíbení větší množství obchodníků.
Výhody pro obchodníky
m-platba v Čechách
T-Mobile představil m-platbu na Invexu už v roce 1999. Stal se tak jedním z prvních operátorů na světě, kteří m-platby uvedli do praxe. Využití služby sice nikdy nebylo výrazně velké, ale účel splnila - ukázala, jak je využití podobného typu plateb jednoduché. Nejprve bylo možno platit v automatech CocaCola a myčkách Aral, v roce 2003 se T-Mobile přeorientoval na zboží v internetových obchodech. Tam totiž sice obvykle akceptují platby platebními kartami, avšak mnohé české banky omezují použití karet na internetu. Jiné platební metody (složenka, převod z účtu) zase nesplňují kritérium rychlosti.
Rozhodnutí T-Mobile podpořila také studie asociace MPA vycházející z průzkumu TNS Factum. Celkem oslovila 355 respondentů z celé republiky, aby zjistila jejich nákupní zvyklosti se speciálním zaměřením na bezhotovostní platby. Podle nich jsou hlavní přednosti m-plateb jejich dostupnost a jednoduchost používání. Třetina respondentů pozitivně hodnotila rychlost transakce, která proběhla rychleji, než transakce s platební kartou. Jen zhruba deset procent uživatelů projevilo obavy o bezpečnost transakcí, ostatní m-platbám důvěřují. V případě možnosti volit mezi m-platbou a platbou kartou dávají uživatelé u částek nižších než sto korun přednost m-platbám, u vyšších částek by pak zhruba o pětinu více uživatelů volilo platební kartu.
Srovnatelné produkty v současné době v podstatě neexistují: Juicepay od Eurotelu byl po roce zastaven, stejně jako internetová peněženka Monetka.cz či služby DirectPay.cz a I like Q. Nejnovějším subjektem na trhu je pak systém i-plus od firmy PayNet (www.pay-net.cz), představovaný kartou i-plus, kterou lze zakoupit v trafice, na poště či čerpací stanici.
?a ve světě
Už na konci devadesátých let se m-platby staly jedním z termínů, kterým začaly telekomunikační firmy a systémoví integrátoři bombardovat operátory i veřejnost. Přesto se m-platby v té době příliš neprosadily. Nyní ale mají zelenou a to zejména u motorizovaných návštěvníků Londýna. Do centra města totiž může vozem vjet pouze ten, kdo zaplatí speciální mýtné. A jeden ze způsobů, jak je platit, je i m-platba s pomocí mobilního telefonu. Řidiči tak mohou platit třeba ve chvíli, kdy čekají v dopravní zácpě.
Už na jaře 2003 přitom přední světoví operátoři Orange, Telefonica Moviles, T-Mobile a Vodafone založili Asociaci pro služby mobilní platby (Mobile Payment Services Association) s cílem definovat standard pro m-platby. Ředitel asociace, Tim Jones, vidí i další potenciální uživatele m-plateb: "Mobilní telefon má téměř každé dítě, avšak platební kartu ne."
Podle Strategy Analytics se m-platby uplatní zejména na internetu. Nyní je objem takových plateb v podstatě nulový, ale už v roce 2005 by měl činit zhruba dvě miliardy dolarů. Velkou část plateb spolkne třeba předplatné na hudební servery se soubory MP3 a další internetové služby.
Každopádně tentokrát všechny zainteresované firmy - výrobci, integrátoři, operátoři i média - mluví o m-platbách poměrně opatrně, aby se neopakovala situace s WAPem či 3G. To může celé věci jedině prospět.
T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.
Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.
Kontakt na tiskové oddělení: press@t-press.cz