Praha, 8. listopadu 2012 – T-Mobile Czech Republic si ve 3. čtvrtletí 2012 udržel svou pozici na trhu i přes obtížné tržní podmínky. K dosažení uspokojivých výsledků přispěl trvalý tlak na efektivitu
a snižování nákladů společně s efektivní marketingovou strategií. Operátorovi se podařilo stabilizovat zákaznickou základnu, přičemž počet tarifních zákazníků se zvýšil na současných více než 55 % z celkového počtu 5,4 milionu. Celkové tržby za prvních 9 měsíců zůstaly na stabilní úrovni, když dosáhly 19,8 miliard Kč. Průměrná měsíční útrata zákazníků (ARPU) navázala na vývoj v předchozích letech – v porovnání se stejným obdobím roku 2011 klesla o 2,6 %, což je důkazem neustále se zlepšujícího poměru hodnoty vůči vynaloženým prostředkům, který se vyvíjí ve prospěch zákazníků. Objem nehlasových datových služeb se za prvních devět měsíců roku zvýšil o více než 111 % v porovnání se stejným obdobím roku předchozího, což dokládá zvyšující se význam těchto služeb pro zákazníky.
„Vývoj ve 3. čtvrtletí roku 2012 nás potěšil. Výsledky jsou pozitivním signálem v nepříznivém prostředí a ukazují, že jsme na dobré cestě k dosažení našich cílů pro rok 2012,“ řekl Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile.
Zákazníci: objem využívaných služeb se zvyšuje, náklady a churn klesají
Ke konci 3. čtvrtletí 2012 obsluhoval T-Mobile Czech Republic více než 5,4 milionu mobilních zákazníků. Počet tarifních zákazníků přesáhl 3 miliony a činí tak více než 55 % z celé zákaznické základny, což představuje meziroční nárůst o 5,6 %. Již tak velice nízký měsíční podíl zákazníků, kteří se rozhodli odejít k jinému operátorovi (tzv. churn), se dále snížil na 1,1 %.
Mobilní zákazníci provolali měsíčně v průměru 132 minut, meziročně tedy o 5,6 % více. Objem datových služeb za prvních devět měsíců vzrostl o více než 111 % v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Počet pevných přípojek se meziročně zvýšil o 12,9 % na 105 tisíc.
Zákazníci
Počet mobilních zákazníků | Pozn. | 30. 9. 2012 | 30. 9. 2011 |
Změna meziročně (zaokrouhleno) |
Počet zákazníků | (tis.) | 5 415 | 5 399 | 0,3 % |
Tarifní zákazníci | (tis.) | 3 003 | 2 844 | 5,6 % |
Twist zákazníci | (tis.) | 2 412 | 2 554 | -5,6 % |
Noví zákazníci | (tis.) | 38 | -27 | n/a |
Tarifní zákazníci | (tis.) | 55 | 21 | n/a |
Twist zákazníci | (tis.) | -16 | -48 | -66,7 % |
Průměrný měsíční churn - mobilní služby | (%) | 1,1 % | 1,3 % | -0,2 p.b. |
Finanční výsledky
Za období od ledna do září 2012 vykázal T-Mobile celkové tržby ve výši 19,8 mld. Kč, což představuje pokles o 1,1 % v porovnání se stejným obdobím předchozího roku. Z toho tržby za mobilní služby dosáhly 17,9 mld. Kč. Ukazatel EBITDA zůstal na srovnatelné úrovni jako v roce 2011 a za první tři čtvrtletí roku 2012 činil 9,4 mld. Kč. Pozitivní vliv na finanční výsledky měla zejména větší efektivita a efektivní marketingová strategie. Ve třetím čtvrtletí T-Mobile přistoupil ke změně své účetní metodiky, což mělo pozitivní dopad ve výši 355 mil. Kč na tržby za služby a ukazatel EBITDA.
Stejně jako v loňském roce došlo i za prvních devět měsíců tohoto roku k poklesu měsíční průměrné útraty zákazníků (meziročně o 2,6 %). Růst objemu využívaných datových služeb zase stojí za výrazným zvýšením podílu nehlasových datových služeb na tržbách za mobilní služby (o 2 procentní body na 27 %).
Finanční výsledky (v Kč)
Pozn. | Q1 – Q3/12 | Q1 – Q3/11 | Změna meziročně (zaokrouhleno) | |
Celkové tržby – integrované | (mil.) | 19 793 | 20 020 | -1,1 % |
Tržby za mobilní služby | (mil.) | 17 910 | 18 577 | -3,6 % |
Upr. EBITDA – integrovaná | (mil.) | 9 439 | 9 506 | -0,7 % |
Upr. EBITDA marže (celkové tržby) | (%) | 47,7 % | 47,5 % | 0,2 p.b. |
ARPU - mobilní služby | Kč | 370 | 380 | -2,6 % |
Tarifní zákazníci | Kč | 552 | 586 | -5,8 % |
Twist zákazníci | Kč | 146 | 152 | -3,9 % |
Podíl nehlasových služeb na ARPU (mobilní služby) | (%) | 27 % | 25 % | 2 p.b. |
MoU na zákazníka měsíčně | (min.) | 132 | 125 | 5,6 % |
Pozn.: Bez zohlednění vlivu změny účetní metodiky se celkové tržby – integrované meziročně snížily o 2,9 % a ukazatel ARPU – mobilní služby o 4,5 %.
T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.
Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.
Kontakt na tiskové oddělení: press@t-press.cz