PRAVDA NEBO LEŽ? ROZEZNÁTE REALITU OD FIKCE?

  • Praktický test mapuje schopnost lidí poznat fake news
  • T-Mobile pokračuje v podpoře mediální a informační gramotnosti 
  • Projekt je připraven ve spolupráci s renomovaným etnologem Petrem Janečkem

Praha, 3. února - Mohou člověka vzdělání, věk nebo zkušenosti chránit před dezinformacemi, fámami, či městskými legendami? Schopnosti české populace odhalit nevěrohodnou informaci ode dneška mapuje T-Mobile v testu „Pravda nebo lež? Realita nebo fikce?“. Ten poběží na adrese http://www.fb.com/1333579026821770/ do 24. února. Obsahuje dvanáct příběhů ve formě krátkých novinových článků a lidé mají za úkol poznat, co je pravda a co lež. Některé texty jsou pravdivé, byť obtížně uvěřitelné, jiné zase vypadají důvěryhodně, a přitom jde o typické fake news.

Po ukončení testu organizátoři vyhodnotí, jak si vedly různé regiony, vzdělanostní, věkové a další skupiny. „Neočekáváme ale velké rozdíly. Jak jsme si ověřili loni na TEDxPrague, jehož jsme partnerem, vůči dezinformacím není nikdo z nás zcela imunní,“ říká Martina Kemrová, manažerka firemní komunikace T-Mobile.Pilotního testu na podzimním TEDxPrague se zúčastnilo 171 lidí. I přes specifickou sociodemografickou skupinu s vyšším vzděláním a zájmem o dění kolem sebe nebyly výsledky úplně pozitivní. Třeba to, že varování Policie ČR před hrou Modrá velryba je nesmysl, protože taková hra neexistuje, správně uvedlo jen 38 % účastníků. Stejně překvapivá byla víra ve smrt studenta Martina Šmída během 17. listopadu 1989. Polovina účastníků označila tuto legendu jako pravdivou.

Na výběru příběhů a celém projektu spolupracuje doc. Petr Janeček z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy – etnolog, který se dlouhodobě zabývá vznikem a životem městských legend a fake news a stojí za úspěšnou sérií literárních sbírek městských legend pod názvem Černá sanitka. „Lidé věří nesmyslům od nepaměti. Je úplně jedno, jestli jde o jehly v sedačkách MHD, únosy lidí na orgány černou sanitkou, nebo o příběhy spojené se současností. Rozdíl je pouze v tom, jak se tyto městské legendy šíří,“ vysvětluje Petr Janeček. 

„Chceme lidem ukázat, že stejně jako věřili alarmujícím nesmyslům v minulosti, děje se to i dnes. Jen se mění technologie a nepravdy se šíří rychleji a jsou mnohdy sofistikovanější. Navíc často míří na zvláště zranitelné skupiny, jako jsou děti nebo senioři,“ vysvětluje záměr testu Martina Kemrová.

Na projektu spolupracuje také Josef Šlerka, ředitel Fondu nezávislé žurnalistiky a vedoucí Studia nových médií na FF UK, který bude pomáhat interpretovat výsledky průzkumu. Test podporuje i web Manipulátoři.cz.

Kromě informace o praktické schopnosti lidí poznat pravdu a lež test zároveň nabídne účastníkům zpětnou vazbu. Po každé odpovědi dostanou vysvětlení, jak je to doopravdy. Všichni mají navíc k dispozici desatero tipů, jak se pravdy dopídit, a jak rozpoznat znaky, které by mohly na manipulaci upozornit.

Informační a mediální gramotnost T-Mobile systematicky podporuje od roku 2019. V rámci grantové výzvy T-Mobile Pomáháme vloni mezi 13 projektů z celé ČR rozdělil 2 133 500 Kč. Uspěly vzdělávací instituce, knihovny, skupiny aktivních lidí i zavedené organizace jako Demagog.cz, Manipulatori.cz nebo Transparency International. Více informací na www.t-mobile.cz/pomahame.


 
O společnosti

 

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz