Společnost Deutsche Telekom zaznamenala v roce 2008 výrazný nárůst zákaznické základny v segmentu širokopásmového připojení DSL a mobilních komunikací. K výraznému posílení konkurenceschopnosti koncernu na německém trhu i k dalšímu růstu na mezinárodních trzích přispěly atraktivní produkty jako např. Call&Surf, tarify Max pro mobilní služby, služba MyFaves v USA, či inovativní produkty Entertain, iPhone 3G od společnosti Apple a T‑Mobile G1 s operačním systémem Android.
T-Home úspěšně dosáhl svých cílů pro rok 2008: tržní podíl T-Home na čistém přírůstku uživatelů širokopásmového připojení DSL činil v Německu zhruba 45 % a T-Home registroval 1,6 miliónů nových zákazníků. Ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku dosáhl jeho tržní podíl na počtu nových zákazníků téměř 50 %. V průběhu uplynulých 12 měsíců se tak společnosti podařilo upevnit svou vedoucí pozici na německém trhu širokopásmového připojení DSL. Celkový počet maloobchodních uživatelů připojení DSL nyní činí 10,6 miliónů a celkový podíl na trhu dosahuje zhruba 46 procent. Balíček Entertain si do konce minulého roku aktivovalo přibližně 500,000 zákazníků, což znamená, že se společnosti Deutsche Telekom podařilo naplnit svá očekávání. Služba "Internet TV" se setkává se stále větší oblibou rovněž ve východní Evropě. Dceřiné společnosti koncernu Deutsche Telekom v Chorvatsku, Maďarsku, Makedonii, Černé Hoře a na Slovensku si do konce loňského roku připsaly celkem více než 220,000 nových uživatelů této služby.
Počet deaktivovaných tradičních telefonních linek se pohyboval na spodní hranici rozmezí 2,5 - 3 mil. odhadovaného na začátku loňského roku. Příčinou tohoto poklesu je nejen silné konkurenční prostředí a regulační faktory, ale - poprvé v roce 2008 - rovněž technické důvody v souvislosti s přechodem k all‑IP řešením.
Úspěšný vývoj pokračoval v roce 2008 i v oblasti mobilních komunikací. Celkový počet zákazníků skupiny T-Mobile v Evropě a USA dosáhl 128,3 miliónů. To znamená, že skutečný (organický) růst činil 7,6 miliónů, z čehož 5 miliónů představují tarifní zákazníci. Celkový počet tarifních zákazníků tak dosáhl 65,9 mil.
Společnosti T-Mobile Deutschland se podařilo uhájit pozici jedničky na německém trhu. Za uplynulý rok společnost získala více než 950,000 nových tarifních zákazníků. K pozitivnímu vývoji přispělo úspěšné uvedení na trh telefonu iPhone 3G od společnosti Apple a široký výběr atraktivních tarifů. Polská dceřiná společnost, PTC, rovněž zaznamenala úspěšný nárůst v segmentu tarifních zákazníků, a to o dalších 5 % (tzn. 920,000 v absolutním vyjádření) ve srovnání s rokem 2007. Národní společnosti v České republice, ve Velké Británii a v Rakousku, stejně jako v jihovýchodní Evropě rovněž v uplynulém roce zaznamenaly nárůst zákaznické základny. T-Mobile Chorvatsko, T-Mobile Slovensko a T-Mobile Maďarsko zaznamenaly výrazný nárůst počtu tarifních zákazníků.
Zákaznická základna společnosti T-Mobile USA vzrostla na celkových 32,8 miliónů, a to včetně zákazníků společnosti SunCom, jejíž konsolidace byla úspěšně dokončena v únoru loňského roku. Organický růst od konce roku 2007 - mimo SunCom - činil téměř 3 milióny. Celkový počet nových zákazníků, včetně SunCom, činil 4,1 miliónů. V říjnu 2008 společnost T-Mobile USA uvedla na trh přístroj T-Mobile G1, který posunuje možnosti využití mobilního internetu zase o krok dál. První přístroj využívající operační systém Android se setkal s velkým úspěchem. Díky postupné modernizaci své mobilní sítě T‑Mobile USA vytvořil podmínky pro další růst v oblasti mobilních datových služeb. Ke konci roku 2008 využívalo v USA mobilní širokopásmové připojení 3G zhruba 107 miliónů uživatelů. Předpokládá se, že se toto číslo po dalším rozšíření sítě v průběhu roku 2009 téměř zdvojnásobí.
Vývoj počtu zákazníků v roce 2008
Širokopásmové připojení/pevná síť | 31. 12. 2008 (v tisících) | 31. 12. 2007 (v tisících) | Změna (v tisících) | Změna v % |
Širokopásmové připojení | ||||
Počet linek celkem 1,2) | 15 047 | 13 927 | 1 120 | 8,0 |
- Domácí 1) | 13 337 | 12 543 | 794 | 6,3 |
z toho: maloobchod | 10 594 | 9 019 | 1 575 | 17,5 |
- Mezinárodní 1,2) | 1 710 | 1 384 | 326 | 23,5 |
Pevné linkÿ | ||||
Počet linek celkem 1,2) | 33 823 | 36 554 | (2 731) | (7,5) |
- Domácí 1) | 28 561 | 31 055 | (2 493) | (8,0) |
z toho: ISDN linky | 8 259 | 8 624 | (364) | (4,2) |
- Mezinárodní 1,2) | 5 262 | 5 500 | (237) | (4,3) |
Velkoobchod/přeprodej | ||||
Přeprodej/IP-BSA 3) | 2 754 | 3 741 | (987) | (26,4) |
z toho: domácí | 2 537 | 3 524 | (986) | (28,0) |
ULL 4) | 8 373 | 6 423 | 1 950 | 30,4 |
IP-BSA SA 5) | 229 | N/A | N/A | N/A |
z toho: domácí | 206 | N/A | N/A | N/A |
Poznámky k tabulce "Širokopásmové připojení/pevná síť":
1) Telefonní linky v provozu bez linek pro interní použití a veřejných telekomunikačních zařízení, včetně velkoobchodních služeb.
2) Položka "Mezinárodní" zahrnuje východní Evropu se společnostmi T-Hrvatski Telekom, Slovak Telekom a Magyar Telekom, včetně dceřiných společností Makedonski Telekom a Crnogorski Telekom.
3) Definice pojmu 'přeprodej/IP‑BSA v balíčku s dalšími službami': Prodej širokopásmového připojení na bázi DSL alternativním poskytovatelům mimo skupinu Deutsche Telekom Group, včetně přístupu na bázi IP bitstream v balíčku s dalšími službami. V případě IP-BSA pronajímá Deutsche Telekom DSL linky konkurentům a přenáší datový provoz na linkách prostřednictvím své sítě k příslušnému BBPOP (broadband point of presence), kde se datový provoz předává konkurenčnímu poskytovateli připojení.
4) Zpřístupnění místního metalického vedení ("unbundled local loop lines") v Německu a zahraničí. Jedná se o velkoobchodní službu poskytovanou společností Deutsche Telekom, v jejímž rámci mohou jiní telekomunikační operátoři, kteří nemají příslušné technické zařízení, svým zákazníkům nabízet telefonní nebo DSL linky.
5) Definice pojmu 'IP-BSA standalone (IP-BSA SA)': IP-BSA je velkoobchodní produkt, který společnost Deutsche Telekom neposkytuje v balíčku se svou linkou PSTN. Konkurenční poskytovatelé připojení tak mohou nabízet produkty výhradně na bázi IP.
Mobilní služby | 31. 12. 2008 (v tisících) | 31. 12. 2007 (v tisících) | Změna (v tisících) | Změna v % |
Uživatelé mobilních služeb 1) celkem | 128 336 | 120 756 | 7 580 | 6,3 |
v Evropě | 95 578 | 90 921 | 4 657 | 5,1 |
v USA 1) (T-Mobile USA) | 32 758 | 29 835 | 2 940 | 9,8 |
T-Mobile Deutschland 2) (Německo) | 39 101 | 35 952 | 3 150 | 8,8 |
T-Mobile UK 3) (Velká Británie) | 16 786 | 17 311 | (526) | (3,0) |
PTC (Polsko) | 13 273 | 12 998 | 275 | 2,1 |
T-Mobile Netherlands 4) (Nizozemí) | 5 309 | 4 889 | 420 | 8,6 |
T-Mobile Austria (Rakousko) | 3 402 | 3 273 | 129 | 3,9 |
T-Mobile CZ (ČR) | 5 422 | 5 271 | 151 | 2,9 |
T-Mobile Hungary (Maďarsko) | 5 362 | 4 853 | 508 | 10,5 |
T-Mobile Slovensko | 2 347 | 2 367 | (20) | (0,8) |
Jiné 5) | 4 576 | 4 006 | 570 | 14,2 |
Poznámky k tabulce "Mobilní komunikace":
1) Jedna SIM karta odpovídá jednomu zákazníkovi. Pro lepší srovnání je uváděn skutečný (organický) růst počtu zákazníků: Do historické zákaznické základny byli zahrnuti i zákazníci operátora SunCom, kterých bylo k rozhodnému datu v roce 2007 celkem 1,1 mil. a k rozhodnému datu v roce 2008 celkem 1,2 mil., ačkoli k převzetí došlo až 22. února 2008. Změna v počtu zákazníků společnosti SunCom byla zahrnuta od 22. února 2008.
2) Na základě různých soudních rozhodnutí ve věci skončení platnosti předplacených karet a omezené platnosti těchto karet upravila společnost T-Mobile Deutschland v 1. čtvrtletí roku 2007 své smluvní podmínky, a tedy i politiku deaktivace SIM karet, ve prospěch uživatelů předplacených služeb. Ti mohou nyní využívat předplacený kredit delší dobu, než tomu bylo dříve. V důsledku této změny smluvních podmínek už není smluvní vztah s uživateli předplacených služeb automaticky ukončován, ale trvá po neomezenou dobu s tím, že jej zákazník může ukončit kdykoliv, T-Mobile pak s jednoměsíční výpovědní lhůtou. T-Mobile Deutschland si vyhrazuje právo uplatnit své právo na ukončení smluvního vztahu a deaktivovat SIM karty ve svém systému. Historické údaje nebyly upravovány.
3) Včetně Virgin Mobile.
4) Společnost Orange Nederland byla poprvé zahrnuta ve 4. čtvrtletí 2007.
5) Položka "Jiné" zahrnuje společnosti T-Mobile Croatia (Chorvatsko), T-Mobile Macedonia (Makedonie) a T-Mobile Crna Gora (Černá Hora).
Čistý přírůstek za 4. čtvrtletí 2008
Širokopásmové připojení/pevná síť | 31. 12. 2008(v tisících) | 31. 12. 2007 (v tisících) | Změna(v tisících) | Změna v % |
Širokopásmové připojení | ||||
Počet linek celkem 1,2) | 238 | 663 | (425) | 8,0 |
- Domácí 1) | 136 | 526 | (390) | 6,3 |
z toho: maloobchod | 352 | 526 | (174) | 17,5 |
- Mezinárodní 1,2) | 102 | 137 | (35) | 23,5 |
Pevné linkÿ | ||||
Počet linek celkem 1,2) | (754) | (612) | (142 | (7,5) |
- Domácí 1) | (685) | (537) | (148) | (8,0) |
z toho: ISDN linky | (109) | (80) | (29) | (4,2) |
- Mezinárodní 1,2) | (69) | (75) | 6 | (4,3) |
Velkoobchod/přeprodej | ||||
Přeprodej/IP-BSA 3) | (389) | 22 | (411) | (26,4) |
z toho: domácí | (368) | 0 | (368) | (28,0) |
ULL 4) | 380 | 510 | (130) | 30,4 |
IP-BSA SA 5) | 156 | N/A | N/A | N/A |
z toho: domácí | 152 | N/A | N/A | N/A |
Poznámky k tabulce "Širokopásmové připojení/pevná síť":
1) Telefonní linky v provozu bez linek pro interní použití a veřejných telekomunikačních zařízení, včetně velkoobchodních služeb.
2) Položka "Mezinárodní" zahrnuje východní Evropu se společnostmi T-Hrvatski Telekom, Slovak Telekom a Magyar Telekom, včetně dceřiných společností Makedonski Telekom a Crnogorski Telekom.
3) Definice pojmu 'přeprodej/IP‑BSA v balíčku s dalšími službami': Prodej širokopásmového připojení na bázi DSL alternativním poskytovatelům mimo skupinu Deutsche Telekom Group, včetně přístupu na bázi IP bitstream v balíčku s dalšími službami. V případě IP-BSA pronajímá Deutsche Telekom DSL linky konkurentům a přenáší datový provoz na linkách prostřednictvím své sítě k příslušnému BBPOP (broadband point of presence), kde se datový provoz předává konkurenčnímu poskytovateli připojení.
4) Zpřístupnění místního metalického vedení ("unbundled local loop lines") v Německu a zahraničí. Jedná se o velkoobchodní službu poskytovanou společností Deutsche Telekom, v jejímž rámci mohou jiní telekomunikační operátoři, kteří nemají příslušné technické zařízení, svým zákazníkům nabízet telefonní nebo DSL linky.
5) Definice pojmu 'IP-BSA standalone (IP-BSA SA)': IP-BSA je velkoobchodní produkt, který společnost Deutsche Telekom neposkytuje v balíčku se svou linkou PSTN. Konkurenční poskytovatelé připojení tak mohou nabízet produkty výhradně na bázi IP.
Mobilní služby | 31. 12. 2008 (v tisících) | 31. 12. 2007 (v tisících) | Změna (v tisících) | Změna v % |
Uživatelé mobilních služeb 1) celkem | 1 677 | 3 756 | (2 079) | (55,3) |
v Evropě | 1 056 | 2 794 | (1 738) | (62,2) |
v USA 1) (T-Mobile USA) | 621 | 951 | (330) | (34,7) |
T-Mobile Deutschland 2) (Německo) | 301 | 1 481 | (1 179) | (79,6) |
T-Mobile UK 3) (Velká Británie) | (16) | 306 | (322) | (105,3) |
PTC (Polsko) | 260 | 277 | (16) | (5,9) |
T-Mobile Netherlands 4) (Nizozemí) | 69 | 47 | 22 | 47,1 |
T-Mobile Austria (Rakousko) | (18) | 63 | (81) | (128,1) |
T-Mobile CZ (ČR) | 30 | 64 | (34) | (52,7) |
T-Mobile Hungary (Maďarsko) | 206 | 225 | (19) | (8,7) |
T-Mobile Slovensko | 30 | 61 | (31) | (50,0) |
Jiné 5) | 193 | 271 | (78) | (28,8) |
Poznámky k tabulce "Mobilní komunikace":
1) Jedna SIM karta odpovídá jednomu zákazníkovi. Pro lepší srovnání je uváděn skutečný (organický) růst počtu zákazníků.
2) Na základě různých soudních rozhodnutí ve věci skončení platnosti předplacených karet a omezené platnosti těchto karet upravila společnost T-Mobile Deutschland v 1. čtvrtletí roku 2007 své smluvní podmínky, a tedy i politiku deaktivace SIM karet, ve prospěch uživatelů předplacených služeb. Ti mohou nyní využívat předplacený kredit delší dobu, než tomu bylo dříve. V důsledku této změny smluvních podmínek už není smluvní vztah s uživateli předplacených služeb automaticky ukončován, ale trvá po neomezenou dobu s tím, že jej zákazník může ukončit kdykoliv, T-Mobile pak s jednoměsíční výpovědní lhůtou. T-Mobile Deutschland si vyhrazuje právo uplatnit své právo na ukončení smluvního vztahu a deaktivovat SIM karty ve svém systému. Historické údaje nebyly upravovány.
3) Včetně Virgin Mobile.
4) Společnost Orange Nederland byla poprvé zahrnuta ve 4. čtvrtletí 2007.
5) Položka "Jiné" zahrnuje společnosti T-Mobile
Deutsche Telekom AG
Oddělení firemní komunikace
Tel.: +49 (0) 228 181- 4949
E-mail: presse@telekom.de
Další informace pro novináře jsou k dispozici na www.telekom.com/presse
T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.
Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.
Kontakt na tiskové oddělení: press@t-press.cz