Děti a mobil: Pravidla máme, ale většinou je nedodržujeme

  • V oblasti mobilní etikety mají školy větší autoritu než rodiče
  • Dětem vadí bezohlednost, ale na bezpečnost často "kašlou"
  • Třetina rodičů telefonuje za jízdy bez handsfree

Praha 15. května 2007 - T-Mobile zveřejnil výsledky průzkumu uskutečněného v rámci prvních oslav Dne mobilní etikety mezi dětmi, rodiči i učiteli. Otázky, na které odpovědělo 562 respondentů, byly zaměřeny na chování s mobilním telefonem ve škole a doma a také na "mobilní" zvyklosti mladé generace. Ty pak názorně dokreslují i běžné chování uživatelů BAV SE, prvního tarifu pro děti a mládež v ČR.

Děti a mobilní etiketa
Dětem začíná více vadit bezohlednost při používání mobilu - nadpoloviční většina nesnáší hlasité zvonění především ve škole, v kině, u lékaře a zájmových kroužcích. Zachovávání pravidel bezpečnosti však patrně není "cool", protože třetina dětí někdy volá třeba při jízdě na kole či bruslích. Není divu, když mají příklad u rodičů - plná třetina z nich běžně telefonuje za jízdy bez handsfree.

Přestože školy a rodiče trvají na plnění určitých pravidel, většina mladých tato pravidla ignoruje. Čtvrtina žáků přiznává, že v hodině už někdy přijali hovor, obvykle píšou SMS či fotí/natáčejí své spolužáky i vyučující. Více než 1/3 učitelů se už setkala s opisováním pomocí mobilního telefonu.

Škola vs. rodiče
Závěry prokázaly, že větší autoritou v oblasti mobilní etikety pro mladé představují školy, mnohem menší pak otec či matka. Dvě třetiny škol určují svým žákům pravidla chování s mobilem, ale polovina školáků je nerespektuje. Ještě horší statistiku vykázali rodiče - na dodržování určitých pravidel trvá pouze 1/3 z nich, ale pouze 40 % potomků tato pravidla respektuje. Zajímavé je, že plné 2/3 dospělých jsou přesvědčeny, že svým ratolestem pravidla pro používání mobilu stanovují, ale z dětí to tak vnímá pouze jedna třetina.

Jak již bylo řečeno, rodiče se chovají bezstarostně za volantem, ale ani pedagogové z hodnocení nevyšli zcela bez ztráty kytičky. Plná třetina z dotázaných přiznala, že během vyučování přijímá hovory a kontroluje, zda nepřišla SMS. Na druhou stranu však pětina kantorů totéž toleruje u žáků.

Většina učitelů je pro nošení mobilů do školy, pro absolutní zákaz je pouze minimum z nich. Pedagogové jsou si vědomi užitečnosti mobilních přístrojů a věří, že se z nich stane běžný nástroj komunikace mezi školou a rodiči. V současné době podle respondentů už polovina škol tuto možnost využívá.

Děti a "mobilizace"
Většina maminek a tatínků používá mobil primárně ke kontrole "místa pobytu" svých ratolestí. Plná čtvrtina pořídí telefon dítěti už mezi jeho 6. a 8. rokem, 20 % mezi 8. a 10. rokem a 40 % až po dovršení hranice 10 let.

Necelá polovina mladých telefonistů (40 %) utratí měsíčně do 200 Kč, ale 10 % z nich nemá problém vydat více než 1000 Kč za měsíc. Téměř 40 % "náctiletých" si výdaje za telefon hradí z kapesného. Tři čtvrtiny rodičů obnovují mobilní park svých potomků každé dva roky.

Pro srovnání, podle údajů T-Mobile většina uživatelů tarifu BAV SE (děti a mládež ve věku od 6 do 26 let) utratí měsíčně 200 - 500 Kč a uskuteční průměrně 45 hovorů měsíčně. "Bavící se" telefonista odešle průměrně na 135 textových zpráv a nebojí se ani downloads: největšími trháky jsou pro tuto skupinu uživatelů java hry a polyfonní a MP3 zvonění.

O projektu jaXmobilem
Den mobilní etikety je součástí úspěšného projektu jaXmobilem, jemuž se společnost T-Mobile ve spolupráci se Štěpánem Marešem věnuje soustavně od roku 2006, kdy spustila stejnojmenné webové stránky www.jaxmobilem.cz. Projekt mobilní etikety zapadá do komplexního programu společenské odpovědnosti společnosti T-Mobile. Tento program zahrnuje rovněž Fond T-Mobile zaměřující se na podporu místních iniciativ v regionech, kde firma působí. T-Mobile navíc každoročně pořádá charitativní aukci mezi zaměstnanci, organizuje zaměstnanecký dobrovolnický program, podporuje třídění odpadu ve firmě a jako první mobilní operátor na trhu zahájil ve všech svých prodejnách zpětný odběr starých telefonů a jejich bezplatnou ekologickou likvidaci.

Prezentaci z tiskové konference je k dispozici zde.


 
O společnosti

 

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz