Bezpečnost na kole - informace a tipy od T-Mobile

Co je zvláštní na zranění hlavy?
V průběhu 5 let u nás bylo usmrceno 768 cyklistů, 4168 jich bylo zraněno těžce a 21796 jich bylo zraněno lehce. Těžká zranění jsou většinou provázena vážným poraněním hlavy. Mnoho z těch, kteří utrpí tato těžká poranění, se už nikdy neuzdraví. Zlomené kosti nebo odřeniny se mohou zahojit, ale poranění hlavy může vést ke smrti nebo k invaliditě. Otřes mozku, komprese mozku a zhmoždění mozku jsou závažné následky karambolů na kole. Z dynamického a laskavého člověka se může vlivem úrazu hlavy stát apatický člověk, který je jako dítě a vyžaduje dlouhou těžkou léčbu.

Co říká výzkum?
Výsledky odborných studií prokázaly, že cyklisté, kteří nosí přilbu, podstupují devatenáctkrát menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nepoužívají. S pomocí ochranných přileb lze předejít 83 % fraktur lebky, 53 % zranění měkkých částí hlavy a 48 % poškození mozku. Nejčastější místa poranění hlavy u dětí, ke kterým dochází po pádu z kola, jsou: hlava - 44 %, paže - 27 %, břicho - 6 %, kolena - 23 %.

Jak mohou cyklistické přilby pomoci?
Cyklistická přilba nemůže nikoho ochránit od pádu z kola, ale může výrazně omezit možnost vážného poranění mozku. A to tak, že rozloží úder, který jinak zasáhne lebku a mozek při srážce. Cyklistické přilby tedy tlumí sílu při nárazu na překážku a rozdělují výstupní energii na větší plochu. Proto každá přilba, která prošla nárazem, by měla být vyměněna a ne použita opětovně, může vypadat, že je v dobrém stavu.  Cyklistické přilby mohou předejít u cyklistů okolo 80 % vážných poranění hlavy. 75 % všech úmrtí je způsobeno úrazem hlavy. Používání přileb může ochránit mnoho životů. Je to smysluplná investice pro každého cyklistu, mladého nebo staršího.

Budou lidé cyklistické přilby používat?
Rozumní lidé, kteří myslí na svoji bezpečnost, cyklistické přilby budou používat a budou dbát i na to, aby šli příkladem svým dětem, které mají zároveň povinnost nosit cyklistickou přilbu přímo ze zákona (č. 361/2000 Sb.). Pokud děti uvidí, že jejich rodiče používají cyklistickou přilbu, osvojí si tento zvyk a přilba se pro ně stane přirozenou součástí jízdy na kole i v dospělém věku.

Rodič a cyklistická helma

  • Vybírejte přilbu s dítětem. Je mnohem snazší přimět dítě, aby nosilo přilbu, když ji samo pomáhalo vybírat a má ji rádo.
  • Pořiďte mu ji v co nejranějším věku, zvykne si na ni
  • Přilba musí mít ventilační otvory. Špatně odvětraná přilba může při řízení za horkých dnů vést k přehřátí až k závrati.
  • Každá velikost je přizpůsobena různým velikostem hlavy. Použijte utahovací řemínky a přilbu správně "vylaďte" - musí na hlavě sedět pevně
  • Helma by měla být lehká, aby nebyl zatěžován krk cyklisty. Hmotnost cyklistických přileb pro děti by neměla přesáhnout hranici 200 g a u dospělých 300 g.
  • Cyklistické přilby jsou v porovnání s cenou jízdního kola cenově přijatelné. Dětem udělá dobrou službu přilba již v hodnotě kolem 500,- Kč. Dospělí si mohou koupit kvalitní přilbu již v hodnotě kolem 1200,- Kč.
  • Pro čištění použijte jemné mýdlo a teplou vodu. Nepoužívejte přípravky, které mohou přilbu poškodit.
  • Odborníci doporučují její výměnu po 3 až 8 letech.
  • Jedete-li někam společně, mějte svoji přilbu na hlavě. Váš vlastní dobrý příklad hodně pomůže!

Než nasednete:

  • Před cestou zkontrolujte, zda helma dobře drží a je posazená dostatečně do čela
  • Nezapomeňte si zapnout pod krkem pásek - při prudkém zabrždění by Vám jinak mohla upadnout z hlavy
  • Vyzkoušejte, zda se Vám na hlavě nehýbe - aby Vám nespadla přes oči
  • Kromě helmy byste měli mít rukavice - zabráníte nejen mozolům na rukou při dlouhé jízdě, ale při pádu si ušetříte možná bolestivá zranění kloubů i dlaně
  • Snažte se na kole obléci do výrazných barev
  • Pokud hrozí, že se výlet prodlouží do večera, nezapomeňte blikačku
  • Před cestou si dobře zkontrolujte, jestli Vám fungují brzdy a světlo

Cyklistická helma pro každého
Cyklistické přilby jsou pro všechny jezdce - nejen pro závodníky. Vážná cyklistická nehoda se může stát komukoli, kdykoli, kdekoli a v jakékoli rychlosti. Výzkum nám říká, že většina vážných cyklistických nehod se přihodí na klidné, "sousední" ulici. To platí zvláště pro děti. Většina všech smrtelných nehod cyklistů se stala v obytných oblastech. Profesionálové na mezinárodních tour (Giro ďltalia, Tour de France či Vuelta a Espaňa), což jsou největší profesionální závody v cyklistickém sportu, samozřejmě přilby používají.
Každá schválená cyklistická přilba obsahuje vložku vyrobenou z tuhé rozbitné pěny. Tato vložka se rozpadne a absorbuje většinu vlivů při nárazu. Mnoho cyklistických přileb ochraňuje tuto vložku plastickou skořápkou, která pomáhá držet pěnu pohromadě při srážce a zdokonaluje klouzavost helmy tak, že nepřilne k chodníku. Pásky a spony zabraňují, aby přilba při srážce odletěla. Všechny cyklistické přilby prodávané v České republice musí být schváleny Ministerstvem dopravy ČR a jsou označeny schvalovací značkou ATEST 8 SD.... Přiložen musí být český návod k obsluze.

Děti milují jízdu na kole - a rodiče?
Kolo je pro dítě fenoménem, jenž mu dává novou dimenzi samostatnosti. Je pro něj koněm, kterého si může osedlat. Poskytuje mu novou kvalitu pohledu na svět a uspokojuje jeho přirozenou touhu jej objevovat.
S kolem může dítě snadno uniknout z prostoru vymezeného dospělými. Prožívá neznámé pocity, které jej provokují k pokračování hry s kolem. Velmi opojným fenoménem je rychlost, kterou poznává také díky pocitům souvisejícím s prouděním vzduchu po tváři.
Později dítě hledá obtížnější překážky. Proto je důležité dvou až čtyřletým dětem zajistit bezpečný prostor a naučit je rozpoznat jeho hranice. Rodiče musejí mít stále na paměti, že dětské vnímání, rozlišovací schopnosti a zkušenosti nejsou na úrovni dospělého.
Kromě prostoru k ježdění bychom měli dítěti ukázat nebezpečná místa na kole. Děti s oblibou postaví kolo na sedlo a řídítka. S úžasem pozorují zadní kolo, které roztáčejí většinou pomocí převodového mechanismu, ale někdy také přímo rukama. Je nutné je upozornit na zranění a bolest, kterou si mohou způsobit strčením rukou do drátů roztočeného kola nebo mezi řetěz a převodník. Nemluvě o tom, že je třeba z kola odstranit další nebezpečná místa v podobě roztřepených lanek, nezakrytých šroubů a konců řídítek.

Tipy na správnou výuku jízdy na kole
Ve třech letech můžeme dítěti pořídit jízdní kolo s dvanáctipalcovými koly. Mělo by mít funkční ráfkovou brzdu a odmontovatelné kliky nebo aspoň pedály. Na takto upraveném kole dítě pokračuje zpočátku jako na běhačce. Sedlo má nastaveno tak, aby dosáhlo chodidly bezpečně na zem. Po zvládnutí rovnováhy (dokáže jet několik sekund, aniž položí nohy na zem) můžeme kliky a pedály namontovat zpět. V této době je dobré zařadit krátkou epizodu na (půjčené) tříkolce, která usnadní zvládnutí techniky šlapání. Šlapání se také lépe učí na kole, které má tzv. pevný zadní náboj, protože při pohybu kola se otáčí celý převodový systém. Takové kolo je však vhodné pouze pro jízdu po rovině. Z kopce se pedály točí příliš rychle.
Používání opěrných koleček je krokem zpět a zpravidla samostatnost v jízdě oddálí. Stejně tak běhání za dítětem a držení za sedlo není tak efektivní jako samostatnost při výuce. Tempo výuky si musí dítě určovat samo. Jezdí, když chce samo, a je dobré, když vidí jezdit jiné děti a rodiče. Dospělý zajišťuje pouze dobré podmínky. Nejdůležitějšími a limitujícími faktory pro delší jízdu dětí se stávají brzdy kola. Vzhledem k větší síle nohou je lepším řešením protišlapací brzda v torpédu zadního kola společně s dobrou přední ráfkovou brzdou. Na přilbu navykáme dítě už při jízdě v sedačce.
Pokud se dítě učí jízdě na kole v pozdějším věku (12 až 15 let), začínáme rovněž s posedem, kdy dosáhne nohama dobře na zem. Na mírném sklonu procvičí schopnost udržet rovnováhu bez šlapání, řídit a zastavit nejdříve jenom s nohama mimo pedály a připravenými získat stabilitu oporou o zem. Potom stačí dát nohy na pedály a na rovině začít šlapat a zatáčet. Děti v tomto věku obvykle zvládají základy jízdy na kole velmi rychle.

Podle knihy Jiřího Šafránka, Kolo pro děti a jejich rodiče, která vyšla v nakladatelství Portál v roce 2000.


 
O společnosti

 

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz