Praha, 27. února 2009 - Vysoká nasycenost trhu, silná konkurence tří globálních hráčů, regulační tlaky Evropské unie a rychlý rozvoj datových služeb, to jsou trendy, které se projevovaly již v předchozích letech a ovlivňovaly vývoj českého telekomunikačního trhu i v roce 2008. Světová ekonomika se navíc potýkala s prvními příznaky recese, jež se promítly do různých odvětví. Se všemi těmito vlivy se T-Mobile vyrovnal se ctí: představil řadu nových služeb a dosáhl uspokojivých výsledků.
V posledním čtvrtletí 2008 T-Mobile potvrdil svou vedoucí pozici v počtu zákazníků a zaznamenal další růst důležitých finančních ukazatelů. Celkový počet zákazníků přesáhl 5,42 milionu, což představuje meziroční zvýšení o 2,9 %. Počet tarifních zákazníků se přiblížil 2,5 milionu, což činí více než 46 % celkové zákaznické báze.
Tržby ze služeb dosáhly ve čtvrtém čtvrtletí téměř 8 miliard. Celkové tržby meziročně vzrostly o 2,0 % na 33,1 miliardy Kč. Ukazatel EBITDA vzrostl na 15,8 miliardy Kč a EBITDA marže dosáhla 47,7 %. Měsíční průměrná útrata na zákazníka (ARPU) činí 500 Kč.
"Na dosažené výsledky jsme hrdí, zvláště přihlédneme-li k faktorům, jež na trh působí. Velmi si ceníme věrnosti našich zákazníků a také úsilí a nadšení našich zaměstnanců," říká Roland Mahler, generální ředitel T-Mobile Czech Republic, a dodává: "Hospodářské výsledky jsou důležité, ale my zároveň chceme být společensky zodpovědnou společností. Naše snaha v této oblasti byla vloni oceněna titulem 'Zaměstnavatel roku'. Také tento úspěch přispívá k naší motivaci pro další období."
Zákazníci: No. 1Také v roce 2008 T-Mobile získal řadu významných firemních klientů, např. J&T Banka, a.s., Raiffeisenbank a.s., CCS Česká společnost pro platební karty s.r.o., Carrier Refrigeration Operation Czech Republic s.r.o., Danone a.s., Kimberly-Clark, s.r.o., Český telekomunikační úřad, Ústavní soud České Republiky či Jablonex Group a.s.
Finanční výsledky: Další růst
Ani loni neustávaly regulační snahy Evropská komise, což mělo negativní dopad na hospodaření evropských operátorů. Světová ekonomika byla navíc ovlivněna prvními příznaky finanční krize. I přesto dosáhl T-Mobile uspokojivých finančních výsledků. Celkové tržby přesáhly 33,1 miliardy Kč, tržby ze služeb (tržby ARPU) se přiblížily 32 miliardám a EBITDA (zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací) vzrostla ve srovnání s rokem 2007 o 11 % na 15,8 miliardy Kč. Dosažené výsledky odrážejí jak nárůst zákaznické základny, tak i intenzivnější využívání služeb mobilní komunikace a maximální snahu T-Mobile o další zvyšování provozní efektivity.
Služby: Komunity, data, zaměření na stávající zákazníky
V roce 2008 T-Mobile pokračoval ve svém zaměření na rozvoj komunitních a datových služeb. Operátor dále rozšiřoval možnosti připojení k internetu - síť EDGE v současné době pokrývá cca 90 % populace, služba Internet 4G je dostupná pro více než 60 % Čechů. Objem přenesených dat vzrostl meziročně o 30 %.
T-Mobile začal nabízet také ADSL připojení a v závěru roku oznámil plán na vybudování 3G sítě. Operátor i nadále přinášel inspirativní služby, jež zvyšují význam mobilního telefonu v mezilidské komunikaci a osobních vztazích. V loňském roce uvedl speciální tarifní zvýhodnění T-Mobile Rodina a T-Mobile Team (zvýhodňující komunikaci mezi 5 lidmi), tarif BAV SE s Mých5 (tarif s nejlevnějším měsíčním paušálem) či T-Mobile Combi (předplacenou kartu s výhodami tarifu). Firemní zákazníci byli osloveni novými tarify T-Mobile Profinet a Podnikatel.
Uživatelům datových služeb byly určeny výhodné datové balíčky (notebook + koncové zařízení + datový tarif) a neomezené ADSL. "Hitem sezóny" byl bezesporu iPhone uvedený 22. srpna společně se speciálním tarifem pro náruživé uživatele datových služeb. T-Mobile neustále posiluje zaměření na stávající klienty. Důkazem může být nový věrnostní program T-Mobile Bonus, který nabízí stejné výhody jak tarifním zákazníkům, tak zákazníkům využívajícím předplacenou kartu.
2009: Rok výzevStrategie T-Mobile pro rok 2009 zahrnuje další intenzivní rozvoj datových služeb včetně DSL a 3G sítě, či výhodné tarify spojené s bonusy za jejich využívání. Další prostor pro rozvoj operátor vidí v nových službách a produktech jako jsou mobilní reklama a platby, identity management využívající NFC technologie a další služby s přidanou hodnotou.
Roland Mahler zdůrazňuje, že budování dlouhodobého partnerství se zákazníky je naprosto klíčové: "Jsme přesvědčeni, že náš budoucí úspěch závisí na dlouhodobém partnerství s našimi zákazníky, na vzájemné věrnosti. Naším úkolem je pomáhat lidem být ve spojení s jejich blízkými, šetřit jejich čas, umožnit jim užívat si života a být jejich spolehlivým partnerem, poradcem a oporou," uzavírá Roland Mahler.
4. čtvrtletí 2008 | 2008 | 2007 | Změna (%) | |
Počet zákazníků ('000) | 5 422 | 5 422 | 5 271 | 2,9 |
Tarifní zákazníci | 2 499 | 2 499 | 2 228 | 12,2 |
Twist zákazníci | 2 922 | 2 922 | 3 044 | -4,0 |
Noví zákazníci ('000) | 30 | 151 | 222 | -32,0 |
Tarifní zákazníci | 33 | 272 | 418 | -34,9 |
Twist zákazníci | -2 | -121 | -196 | 38,3 |
Průměrný měsíční churn (%) | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 0,0 pp |
Celkové tržby (mil. Kč) | 8 330 | 33 140 | 32 482 | 2,0 |
Tržby ARPU vč. zahraničních zákazníků | 7 978 | 31 997 | 30 969 | 3,3 |
EBITDA (mil. Kč) | 3 625 | 15 811 | 14 249 | 11,0 |
EBITDA marže - celkové tržby (%) | 43,5 | 47,7 | 43,9 | 3,8 pp |
EBITDA marže - tržby ARPU (%) | 45,4 | 49,4 | 46,0 | 3,4 pp |
ARPU vč. zahraničních zákazníků | 492 | 500 | 501 | -0,2 |
Podíl nehlasových služeb na ARPU (%) | 22 | 22 | 20 | 2 pp |
T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.
Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.
Kontakt na tiskové oddělení: press@t-press.cz